Menu

Demokratyczny styl zarządzania - o co chodzi?

Kiedy słyszysz słowo "demokratyczny", prawdopodobnie w Twojej głowie pojawiają się głosowania, dyskusje i sprawiedliwość.

Pod wieloma względami to właśnie obejmuje demokratyczny styl zarządzania.

Z trzech głównych stylów zarządzania, czyli autokratycznego, demokratycznego i leseferystycznego, demokratyczny jest prawdopodobnie najczęściej stosowany i taki, którego używają niektóre z największych firm na świecie, w tym wielkie nazwy jak Apple, Amazon i Google.

Demokratyczny styl zarządzania nie oznacza, że pracownicy mają wszystko po swojemu, ale oznacza to, że decyzje są podejmowane przez menedżerów, po wejściu i pomysłach pracowników. Chociaż nie wszystkie pomysły będą realizowane, zostaną wysłuchane i rozważone sprawiedliwie i równo w grupie.

Istnieje kilka podtypów zarządzania demokratycznego, takich jak partycypacyjny, konsultacyjny i oparty na współpracy, ale wszystkie one mają te same ogólne cechy.

Cechy demokratycznego stylu zarządzania

Aby styl zarządzania w firmie był demokratyczny, muszą być spełnione następujące cechy:

  • Odpowiedzialność jest rozłożona równomiernie w całym zespole, z uwzględnieniem mocnych i słabych stron
  • Członkowie zespołu są upoważnieni i zachęcani do przedstawiania swoich pomysłów i sugestii przy stołach zarządu
  • Chociaż zachęca się pracowników do zgłaszania pomysłów, menedżer nadal ma ostateczne zdanie na temat tego, które z nich zostaną wykorzystane, a które można zachować do wykorzystania w przyszłości
  • Problemy są rozwiązywane w kreatywny sposób, również po konsultacjach i dyskusjach z pracownikami
  • Zarządzanie może być postrzegane jako jedna konkretna osoba lub zespół ludzi pracujących w ramach hierarchii.

Demokratyczny styl zarządzania jest znacznie bardziej konsultacyjny niż styl autokratyczny. W tym przypadku będzie wiele ankiet od pracowników, grup fokusowych, zadawanych pytań i sesji burzy mózgów wokół okrągłych stołów biurowych. Pracownicy będą zachęcani do kreatywnego myślenia i wymyślania innowacyjnych pomysłów na rozwiązanie problemów, a to samo w sobie często pomaga motywować pracowników do osiągania wyższych poziomów produktywności.

Jednak to nie wszystkie plusy, ponieważ istnieje również kilka potencjalnych minusów tego stylu zarządzania. Na przykład, podejmowanie decyzji trwa dłużej, ponieważ zaangażowanych jest więcej osób i pojawia się więcej pomysłów. Może to mieć wpływ na produktywność, ponieważ sesje burzy mózgów muszą być dopasowane do regularnego obciążenia pracowników przy biurkach, a pracownicy, którzy nie są tak doświadczeni lub pewni siebie, mogą stwierdzić, że ich głos ginie wśród głośniejszych, być może bardziej doświadczonych kolegów, z którymi pracują.

Jeśli jesteś menedżerem operującym tego typu stylem, musisz być kimś, kto jest dobry z ludźmi, kto potrafi się dobrze komunikować i kimś, kto naprawdę wie, jak słuchać. Oznacza to nie tylko słuchanie wypowiadanych słów, ale także myślenie trochę poza schematami i czytanie między wierszami. Zachęci to pracowników do wypowiadania się i przedstawiania nowych pomysłów, a jednocześnie zachęci mniej pewnych siebie pracowników do robienia tego samego.

Oczywiście, jakikolwiek styl zarządzania wybierzesz, musi on współgrać z misją Twojej firmy, w przeciwnym razie będziesz ryzykował zmniejszenie wiarygodności, a także będziesz dezorientował swoich pracowników. Powinieneś także spróbować skrócić czas podejmowania decyzji, aby nie tracić cennego czasu i aby produktywność nie ucierpiała w wyniku zaangażowania wielu osób w wprowadzanie nowych sugestii.

Niektórzy menedżerowie po prostu nie są przystosowani do tego typu stylu, a niektóre firmy również nie. Na pierwszy rzut oka, autokratyczny styl zarządzania wygląda jak zły pomysł, ale jest wiele firm, które używają go z wielkim skutkiem, a jedną z nich jest McDonalds!

Chodzi o to, aby spojrzeć na swoją firmę i wypracować to, co będzie pasowało do Twoich pracowników i Twojego biznesu najlepiej. Jeśli chcesz zaangażować swoich pracowników w dyskusje i podejmowanie decyzji, a okaże się, że pomaga zwiększyć morale, a tym samym wysłać poziomy wydajności sky-high, to może to być dobre dopasowanie dla Ciebie.

Absolwentka wystroju wnętrz, Poznań.